Közigazgatás

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
július 22. hétfő, Magdolna

A negyedik tanulmányút során Prága 6 Kerület szociális szolgáltatásainak jó gyakorlatait ismerték meg a projektmunkatársak

A Competence projekt negyedik szakmai tanulmányi látogatására 2022. november 29-30. között került sor Prága 6 Kerületében. A tanulmányúton a nemzetközi partnerszervezetek munkatársai a helyi önkormányzat szervezeti egységeinek (jogi osztály, PR osztály, szociális szolgáltatások stb.) működési struktúráját és tevékenységi köreit tekintették át, valamint a helyi szociális intézményekbe látogattak el.

A Prága 6 Kerület Szociális Központnak otthont adó épület szociális garzonlakásokból áll és többségében idős rászorulók elhelyezését biztosítja. A helyi ápolószolgálat többek között a személyi higiéniához szükséges feltételek megteremtésével, az étkezések megszervezésével, valamint a társas kapcsolatok fenntartásában nyújt segítséget. A Központ lakásainak egy részét diákok is igénybe vehetik, szintén szociális alapon. Az intézmény által szervezett közösségi programok alkalmával a fiatalabb generáció is aktívan kiveszi a részét az idősek segítésében.

  

Az elmúlt év egyik legnagyobb szociális kihívását kétség kívül a háború elől menekülő ukrán családok ellátása jelentette Európa szerte. A 2022/2023-as tanévben ötvenhétezer ukrán diák jelentkezett át cseh iskolákba, így jelentősen megnőtt az általános -, és középiskolába járó fiatalok száma. Ennek ellenére Csehországban a legtöbb helyen elegendő az iskolák kapacitása, köszönhetően a „Lex Ukraine II.” elnevezésű törvénymódosításnak, amely lehetővé teszi az igazgatók számára, hogy külön osztályokat hozzanak létre.

        

Ezért a tanulmányi látogatás második napján a partnerszervezetek munkatársai ellátogattak a ZS Pod Marjánkou általános iskolába, ahol helyi szakemberek beszámolóit hallgatták meg a menekült gyermekek oktatásával kapcsolatos tapasztalatokról. Az intézményben is kihívást jelent az ukrán tanulók oktatási rendszerbe történő integrálása, ugyanakkor a helyileg alkalmazott módszerek segítségével az iskola sikerrel veszi az akadályokat. A menekült gyermekek egy osztályban tanulnak a helyi iskolásokkal, hamar beilleszkednek a vegyes csoportokba, továbbá gyorsan elsajátítják a nyelvet és képesek együtt haladni a tananyagban.

  

A kisiskolásoknak az új légkör egyáltalán nem jelent gondot. A nagyobb gyermekekre viszont fontos odafigyelni, mivel ők már értik a kialakult helyzet komolyságát, és tisztában vannak az otthonukban dúló háború lehetséges következményeivel. Ez a gyerekek kezdeti szomorú hangulatában és visszahúzódó természetében is megmutatkozik. Szerencsére az iskolában eltöltött első hetek után a tanulók rendszerint feloldódnak.

          

A Prága 6 Kerület Szociális Központban és a ZS Pod Marjánkou általános iskolában tapasztaltak mély benyomást tettek a projektmunkatársakra. 2023 tavaszán az Aradi Szociális Jóléti Főigazgatóság kap lehetőséget arra, hogy az Competence projekt keretében szervezett tanulmányutak utolsó állomásaként megoszthassa jó gyakorlatait a nemzetközi partnerekkel.