KÖZLEMÉNY
környezetvédelmi hatósági eljárás megindításáról
Az ügy tárgya: A Kelenföld és Ferencváros állomások közötti kötött pályás kapcsolatok fejlesztése érdekében háromvágányú kapcsolat és új elővárosi megállók kialakítására vonatkozó környezeti hatásvizsgálati eljárás a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet alapján.
Az ügy iktató száma: PE-06/ÉKTF04985/2019.
Az eljárás megindításának napja: 2019. december 17.
Az ügyintézési határidő: 42 nap
Az egyes közlekedésfejlesztési projektekkel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló 345/2012. (XII. 6.) Korm. rendelet kiemelt jelentőségűvé nyilvánította a tárgyi környezetvédelmi hatósági engedélyezési eljárást.
Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 50. § (5) bekezdésében foglaltak az ügyintézési határidőbe nem számítanak be.
Az ügyintéző neve és elérhetősége: Kamarásné Buchberger Edit; Tel.: (06-1) 478-4400
A közmeghallgatás helye: Budapest Főváros XI. kerület Újbuda Polgármesteri Hivatal
1113 Budapest, Zsombolyai u. 5., földszinti tanácsterem
A közmeghallgatás időpontja: 2020. január 20. (hétfő) 1400 óra
Az ügy tárgyának rövid ismertetése:
A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (1134 Budapest, Váci út 45.) meghatalmazása alapján a RING Mérnöki Iroda Kft. (1134 Budapest, Kassák Lajos u. 81.) meghatalmazásából a Vibrocomp Kft. (1118 Budapest, Bozókvári u. 12.) benyújtotta a Pest megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztályához (a továbbiakban: Járási Hivatal) a Kelenföld és Ferencváros állomások közötti kötött pályás kapcsolatok fejlesztése érdekében háromvágányú kapcsolat és új elővárosi megállók kialakítására vonatkozó környezeti hatásvizsgálati dokumentációt.
A tervezett létesítmény által újonnan igénybe vett terület helye:
Budapest, XI. kerület: 3360-3363, 3366/11, 3366/24, 2854/8, 3506/1-2, 4348, 4148, 4082/2 és 4042/91;
Budapest, IX. kerület: 38038/9, 38039, 38048/3, 38034/6, 38022/1, 38024, 38033 és 38025/4 hrsz-ú ingatlanokon.
A tervezett beruházás célja:
A legnagyobb magyar vasúti forgalom a Kelenföld és Ferencváros állomások közötti szakaszon koncentrálódik, mely vonalszakasz jelenleg kétvágányú, villamosított pálya, az engedélyezett sebesség 80 km/h, a megengedett tengelyterhelés 210 kN, tehát nem teljesíti a nemzetközi átjárhatóság feltételeit.
A tervezett beavatkozás meghatározó szempontja a szűk keresztmetszet kiváltása.
A tervezett szakaszhatárok
00 | Ferencváros (bez.) - Kelenföld (bez.) | 74+90 – 133+20 |
01 | Ferencváros (bez.) - Déli összekötő vasúti híd | 74+90 – 82+90 |
02 | Déli összekötő vasúti híd - Kelenföld (kiz.) | 88+00 – 103+00 |
03 | Kelenföld állomás | 103+00– 133+20 |
A vonalszakasz tervezési határai közé ékelődik a Déli összekötő vasúti Duna-híd, melynek előkészítése külön tervezési feladat keretében valósul meg, jelen engedélyezési eljárásnak nem része.
Az átépítést követően tárgyi szakasz 80/100 km/h sebességre, 225 kN tengelyterhelésre alkalmas, három, illetve szakaszonként négyvágányú, és a továbbiakban is villamosított lesz.
Ferencváros (bez.) – Déli összekötő vasúti Duna híd vonalszakasz 74+90 – 82+90 hmsz szelvények között
5 új vágány építését tervezik, ebből egy kihúzó csonkavágány. A tervezési szakasz elején az 5 tervezett vágány Ferencváros állomás kapcsolódó projekt szerinti végponti kitérőkörzetéhez csatlakozik. A vágányok csatlakozási szelvénye 74+88.00. Az előzménytervnek tekintendő kapcsolódó projekt szerinti 3 vágányosra bővülő Duna feletti vasúti összeköttetéshez a pesti hídfő előtt elhelyezett vágánykapcsolatokkal csatlakoznak.
A vasúti pálya, vasúti üzem és a tervezett biztosító berendezés szempontjából a tervezési szakasz Ferencváros állomás része, nem nyíltvonal.
Ferencváros állomás területén a 77+30 – 80+30 hmsz. szelvények között új megállóhely – Danubius megállóhely – épül. A Soroksári út felett épülő Danubius megállóhely középperonos kialakítású, 4 peronos vágánnyal, SK+55 cm magas, 300 m hosszúságú peronokkal. A peronok részben a műtárgy szerkezetére kerülnek.
Déli összekötő vasúti Duna híd – Kelenföld (kiz.) vonalszakasz 88+00 – 103+00 hmsz szelvények között, Kelenföld állomás 103+00 – 133+20 szelvények között
A vágányok a kezdőpont felől a Déli összekötő vasúti híd projektben megépülő vágányokhoz csatlakoznak majd a 88+00 szelvényben.
A vonali 1. és 2. vágány (az állomás területén XVb és XIVb vágányok) a 118+27,90, illetve a 118+50 szelvényben csatlakoznak a meglévő felépítményhez.
Az átépítés során megépül a harmadik vágány és felújításra kerülnek a jelenlegi vágányok. Az új vágány a 88+00 – 112+00 szelvényig a jelenlegi vágányok jobb oldalán, a Bartók Béla úti hidat követően a tejgyári csonkavágány helyén épül meg. A vonali 3. vágány 120-as és 40-es kitérő közötti szakasza az átépítést követően Kelenföld állomás XIa számú vágánya lesz. A vágány tervezési sebessége 60 km/h.
A tervezett 4. vágány a jelenlegi vágányok bal oldalán, a 105+20 hmsz. szelvénytől épül és az Ia vágányba köt be.
Nádorkert térségében a 92+00 – 94+50 hmsz. szelvények között új megállóhely – Nádorkert megállóhely – épül. A Nádorkert megállóhelyen minden vágány mellett két, 250 m hosszú, SK+55 cm magas, íves geometriájú peron épül.
Kapcsolódó létesítmények:
Utak, útátjárók
A tervezési szakaszon útátjáró nincs, azonban az átépítés következtében útépítési beavatkozások (járdaszélesítés, gyalogátkelőhely létesítése, meglévő kerékpárút nyomvonal módosítása, gyalogos-kerékpáros aluljáró építése, meglévő buszmegálló áthelyezése, szegélyépítés, stb…) szükségesek.
Műtárgyak
A beruházás megvalósítása miatt több meglévő műtárgyat átépítenek. A megállóhelyen a peronok jelentős hosszban műtárgyra kerülnek.
Az új vágány megépítése következtében a jelenlegi töltést szélesíteni fogják, továbbá változó magasságú támfalakat terveztek a pálya mindkét oldalán.
A megállóhelyen a peronok megközelítésére két új gyalogos-kerékpáros aluljárót (105+10 és 107+41 szelvényekben), lépcsőket, mozgólépcsőket, illetve felvonókat létesítenek.
A Bartók Béla út-Tétényi út csomópontjánál a 4 vágány átvezetésére két kétvágányú híd épül.
A tervezési szakaszok megfelelő helyein a vágányok fölé behajló zajvédőfalat és a felsővezetéket tartó keretszerkezetet létesítenek, amelyek a pálya mentén létesítendő támfalakra támaszkodnak.
Villamos felsővezetéki rendszer
Biztosítóberendezések, távközlés (új kábelek, utas tájékoztató rendszer, biztonságtechnika, stb…)
Közműkiváltások
A tervezett tevékenység közvetlen hatásterületének vélelmezett határai:
Budapest IX. és XI. kerület közigazgatási területén belül.
Tájékoztatásul közlöm, hogy a Járási Hivatalnak az eljárást lezáró határozatában az alábbi döntései lehetnek:
- kiadja a tevékenység gyakorlásához szükséges környezetvédelmi engedélyt,
- ha a környezeti hatásvizsgálat során a tevékenység környezetvédelmi engedélyezését kizáró ok merül fel, határozatában e tény rögzítése mellett megállapítja, hogy az adott tevékenység kérelem szerinti megvalósítására engedély nem adható, ezért a kérelmet elutasítja.
A környezeti hatástanulmány közzétételének és a betekintési lehetőség biztosításának időtartama legalább harminc nap.
A Járási Hivatal felhívja az ügyben érintettek figyelmét, hogy a telepítés helyével kapcsolatos kizáró okokra, illetve a környezeti hatástanulmány tartalmára vonatkozóan a közlemény megjelenését követő 21 napon belül közvetlenül a Járási Hivatalhoz észrevételt lehet tenni.
A Járási Hivatal a közleményt a hivatalában, valamint a honlapján (http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest/hirdetmenyek) közzéteszi.
Az elektronikus úton közzétett kérelem és mellékleteinek elérési helye:
Az érintettek a dokumentációba, illetve az ügy egyéb irataiba a Járási Hivatal Zöld Pont Irodájában (1072 Budapest, Nagy Diófa utca 10-12.) ügyfélfogadási időben betekinthetnek.
Az érintettek a dokumentációba betekinthetnek ügyfélfogadási időben a Budapest Főváros XI. Kerület Újbudai Polgármesteri Hivatal Környezetvédelmi Osztályán (1113 Budapest, Zsombolyai u. 4. II. emelet 209. iroda) 2020. január 31-ig.